Inviterer til kulturell festaften til inntekt for gatebarna på Zanzibar

Inviterer til kulturell festaften til inntekt for gatebarna på Zanzibar

Kashra (15) og hennes syv små søsken er etterlatt til seg selv på Zanzibar. Arrangementet «Gi drømmen en sjanse» skal gi de og andre foreldreløse barn et trygt sted å bo!

Gatebarna på Zanzibar trenger hjelp. Svært mange barn på den eksotiske øya Zanzibar er etterlatt til seg selv. Dina-stiftelsen har vært der, og sett et stort behov for å hjelpe disse gatebarna.

Kashra (15) og hennes syv små søsken er de første som får flytte inn
- I et hus, hvis vi kan kalle det et hus, bor Kashra (15) sammen med sine syv søsken og sin bestemor. I en liten landsby på øya Zanzibar. Når jeg titter nedover denne landsbygda er det kun fattigdom, nød og elendighet jeg ser.

Dette er sitat fra Runde Edvardsen, leder av Dina-stiftelsen. I desember i fjor var han på Zanzibar, og møtte blant annet Kashra.

- Mens jeg vandrer nedover gata, havner jeg litt tilfeldig i samtale med Kashra. Den unge jenta inviterer meg høflig inn i hjemmet til familien. Det jeg ikke vet da, er at denne jenta skal bli min motivasjon for det nye året.

«Huset» har hull i taket, og gjørmete gulv. I den ene kroken ser Edvardsen syv små barn samlet sammen i en bylt. Husets bestemor snakker usammenhengende og uforståelig. Kashra forteller at bestemoren fikk nylig slag og er alvorlig syk. Edvardsen undrer på hvor foreldrene til disse syv barna er. Da beretter Kashra om en tragisk familiesituasjon.

Jenta lever med en enorm byrde over seg. For en stund siden ble barnas mor sendt til sykehus. Siden har ingen sett eller hørt henne. Deres far er død. Kashra er eldst, og må ta ansvar for sine syv søsken og bestemora. Hun prøver å tjene de pengene hun kan, blant annet ved å vaske naboens klesvask. Edvardsen ser en ung jente med en enorm omtanke og omsorg for andre.

- Jeg fortalte om Dina-stiftelsens arbeid og om barnehjemmet vi ønsker å bygge på øya. Jeg sa til henne at dersom vi får satt opp barnehjemmet så skal hun og hennes søsken være de første som får flytte inn. Nå håper jeg at løftet kan holdes, jeg er rastløs med å komme i gang med byggingen av barnehjemsenteret. Men vi kan ikke klare dette alene. Dina-stiftelsen vil trenge støtte til dette prosjektet. På vegne av disse barna som ikke har foreldre, ber jeg om hjelp, hvis du har lyst og mulighet, forteller og oppfordrer Edvardsen.
Bildetekst: Rune Edvardsen. Foto: Aina Regina Eftestøl.

Dina-stiftelsen tar aksjon for å gi disse gatebarna et trygt sted å bo og en utdannelse – slik at de kan unngå fattigdom, holde seg friske og få håp for fremtiden. Et barnehjem skal bygges – og her skal Kashra (15) og hennes syv små søsken og andre foreldreløse barn få et trygt sted å bo. Du kan bli med å gjøre drømmen virkelig!

120 foreldreløse barn skal få et hjem

Dina-stiftelsen vil bygge et senter som skal gi et hjem til minst 120 barn og gi skolegang til 300 fattige barn på Zanzibar.

- Vi er avhengige av hjelp for å få realisert denne drømmen, som vil ha stor betydning for svært mange barneskjebner, sier Edvardsen.
Arrangementet «Gi drømmen en sjanse» skal realisere drømmen.

Det er derfor Kulturskolen, Ung klassisk og Canal Street Arendal- og Nedenes Rotary-klubb inviterer til en kulturell festaften til inntekt for gatebarna på Zanzibar, tirsdag 18. oktober i Arendal kulturhus.

- Dette blir en skikkelig helaften med artister som Jonas Alaska, KELNER og talenter fra Ung Klassisk, forteller leder for arrangementet, Tor-Egil Eik.

Dag Otto Lauritsen kommer og vil snakke om sin reise gjennom opp- og nedturer under mottoet «Alt er mulig!».

- Selv oppnådde han en sykkelkarriere mot alle ods, og beviser at det faktis er mulig å nå drømmene, sier Eik.

Pengene som kommer inn fra «Gi drømmen en sjanse» skal gå til å oppfylle drømmen om å gå på skole til mange gatebarna på Zanzibar.

- Vi håper mange stiller opp, slik at vi kan oppfylle drømmen til de unge jentene og guttene, som må jobbe for å brødfø seg selv og familien, og som ikke har anledning til å gå på skole.

Han oppfordrer bade gammel og ung til å støtte opp om denne viktige dugnaden.

- Vi satser skyhøyt, og vi har tro på at dette er en sak som mange har lyst til å støtte.

Billetter kjøpes her.