Juleturne for Dina-jentene i Øst-Kongo

Jan Aril Edvardsen Moi

Juleturne for Dina-jentene i Øst-Kongo

Fra torsdag til søndag kan du delta på våre julekonserter når vi turnerer med countrybandet Justified. Din deltakelse denne kvelden vil gi håp og omsorg til voldtatte jentebarn i Øst-Kongo.

- Dette er første gang vi har slike julekonserter, forteller en spent Rune Edvardsen, leder i Dina-stiftelsen.

- Fra torsdag til søndag arrangerer Dina-stiftelsen konserter med bandet Justified. Konsertene skal da arrangeres i Kvinesdal, Lista, Flekkefjord og Eiken. Justified består av medlemmer fra både Konsmo, Eiken, Byremo og Evje, og sjangeren er både country- og gospelrelatert.

Fokuset vil være på voldtatte jentebarn i Øst-Kongo, der 48 kvinner og jenter blir hver time utsatt for seksuell vold (American Public of Health). Dina-stiftelsen gir omsorg til små jentebarn som er ofre av voldtekt. Stiftelsen har i dag to sentre i Øst-Kongo der 270 voldtatte jenter får nytt liv, håp og fremtid.

- Folks deltakelse denne kvelden vil derfor gi hjelp til misbrukte jentebarn, forklarer Rune.

Rune forteller også at det er stiftelsens ambassadørkorps som står bak arrangementene. Dina-ambassadøren Jan Aril Edvardsen Moi er den som har hatt hovedansvaret for at arrangement skal gjennomføres.

- Jeg håper virkelig at folk ser på dette som en mulighet til å være med å gjøre en forskjell nå i julestria, sier Jan Aril, som nylig besøkte jentene på Dina-stiftelsens sentre i Øst-Kongo.

- Forrige mandag kom jeg hjem fra Kongo, og jeg kan med sikkerhet si at støtten går til de som trenger den. Dette arbeidet fungerer, påpeker han.

Også andre av stiftelsens ambassadører deltok på det som skulle være en inspirasjonstur for stiftelsens ambassadører. Flere av dem bidrar under konsertene.

- Vi hadde noen veldig flotte dager sammen med jentene på senterne i Goma og Bukavu. Det er så fint å se at arbeidet fungerer så bra. Barna får tak over hodet, de får utdanning, mat, klær, de leker og har mye moro. Men viktigst av alt er at de får kjenne på trygghet og kjærlighet fra noen som bryr seg om dem. Det betyr så uendelig mye for dem, og det er dette som gir barna et håp om en fredfull og god framtid.

- Jentene er også så utrolig takknemlige for all hjelpen de får fra støttepartnerne til Dina-stiftelsen i Norge. Jeg håper virkelig at disse konsertene som vi nå arrangerer kan være med på å få flere faste støttepartnere til disse jentene. For disse jentebarna trenger oss! Det finnes ingen andre system som hjelper dem. De er derfor avhengig av støtten vi gir.

Billetter til konserten vil selges ved inngangen til lokalene. Billettpris er 150 kroner, og det tilbys en familiepris til 500 kroner. Barn under 6 år får gratis entre.

Alt av overskuddet vil gå til jentebarna, forklarer Jan Aril. - Jeg håper mange vil stille opp disse dagene.

- Dette er viktig! Vi må hjelpe dem som ingenting har, og jeg pleier å minne meg selv på det på denne måten: «For hvis ikke jeg gjør det, så er det ingen som gjør det for meg. Det er faktisk veldig enkelt, det er bare å gjøre det». - Sitat, sier Jan Aril.

Konserten arrangeres på disse stedene:

Kvinesdal kulturhus, torsdag 8. desember, kl. 19:30.
Lista Misjonsmenighet, fredag 9. desember, kl. 18:30.
Pinsekirka Flekkefjord, lørdag 10. desember, kl. 19:00.
Betesda Eiken, søndag 11. desember, kl. 17:00.