Dina-stiftelsen er nominert til Plan Norges Jentepris

Rune Edvardsen, stiftelsens leder, sammen med jenta stiftelsen er oppkalt etter.

Plan Norge hedrer Dina-stiftelsens innsats for de voldtatte jentene i Kongo

Dina-stiftelsen gir hjelp til 270 jentebarn som er utsatt for grov vold og seksuelt overgrep i den demokratiske republikken Kongo. Nå er stiftelsen nominert til Plan Norges Jentepris for arbeidet med de voldtatte jentene.

Den demokratiske republikken Kongo er et av verdens verste land å vokse opp i. Krig, korrupsjon og håpløshet råder. Seksuell vold mot kvinner og barn er en av krigens brutaliteter. Sjelden har verden sett en krig der seksuell vold mot kvinner og jenter har vært mer utbredt enn i Kongo.

I over ti år har Dina-stiftelsen arbeidet for de voldtatte jentene i landet. I Øst-Kongo, der krigen herjer som aller verst, har Dina-stiftelsen startet to sentre for voldtatte jenter. På sentrene får jentene et hjem, beskyttelse, medisinsk tilsyn, skolegang og hjelp til å bearbeide traumene. Nå er stiftelsen nominert til Plan Norges Jentepris.

- Med Jenteprisen vil vi hedre de som synliggjør de usynlige og de som gir en stemme til de stemmeløse, sier juryleder Knut Storberget. Sammen med Hanne Kristin Rohde, Navjot Sandu, Wasim Zahid og Dina Nybø Olavsen skal han kåre vinneren som offentliggjøres på FNs jentedag 11. oktober.

Det er fjerde gang Plan Norge ønsker å hedre ildsjeler og organisasjoner som gjør en ekstra innsats for å stoppe diskriminering, vold og overgrep mot jenter. Jenteprisen er blitt en årlig tradisjon og en viktig markering i kampen for jenters rettigheter. Juryen vektlegger kandidater som har vist det lille ekstra i arbeidet for å oppfylle jenters rettigheter og kamp for likeverd.

Stiftelsens grunnlegger og leder, Rune Edvardsen, setter pris på å være blant de nominerte.

- Det er en stor ære å være nominert og er svært glad over at en organisasjon som Plan Norge tilkjennegir vår innsats. Problemene med voldtektene i Kongo er større en noen gang, og verden ser ut til å ha glemt det, sier Edvardsen.

I disse dager er også Dina-stiftelsens samarbeidspartner i landet, Denis Mukwege, en av favorittene når Nobels fredspris tildeles 9. oktober. Den kongolesiske gynekologen har spesialisert seg i å behandle jenter som er blitt voldtatt, og har behandlet flere av jentene som kommer til Dina-sentrene. Siden krigen brøt ut i 1996, har Mukwege anslagsvis behandlet 35 000 kvinner som er blitt utsatt for seksuell vold.

Denis Mukwege var blant annet gjest på Skavlan i oktober 2014 – se hele intervjuet her.

- Med Denis Mukwege som vinner av fredsprisen håper jeg det vil gi et økt fokus på en av verdens verste konflikter, sier Edvardsen, som mener at media er for lite opptatt av det som skjer i Kongo.

Pressebilder:

Klikk på bildene for fullstørrelse og bildetekst. Høyreklikk på bildet og velg «Lagre bilde som» for nedlastning.

• Rune Edvardsen og voldtatt jentebarn i DR Kongo. Fotograf: David Darg / Dina-stiftelsen
  • Dina-stiftelsen gir jentene behandlingen de trenger. Fotograf: Sol Nodeland / Dina-stiftelsen.
  • Rune Edvardsen henter ut voldtatte jentebarn fra Kongos skoger. Fotograf: Geir Ingar Egeland / Dina-stiftelsen.
  • Dina-senter Goma, DR Kongo. Fotograf: Sol Nodeland / Dina-stiftelsen.
  • Dina-senter Bukavu, DR Kongo. Fotograf: Nathalie Edvardsen / Dina-stiftelsen.