Videregåendeelever støtter utbyggelse av Dina-senter

Dina-senteret i Bukavu.

Dina-stiftelsen vil utvide sitt senter i Bukavu slik at 50 flere jenter kan få hjelp, omsorg og en ny start. Torsdag 29. oktober går flere hundre elever ut i arbeid for Dina-jentene.

I over ti år har Dina-stiftelsen arbeidet for voldtatte jenter i Den demokratiske republikken Kongo. I Øst-Kongo, der krigen herjer som aller mest, har Dina-stiftelsen startet to sentre for voldtatte jenter. På sentrene får jentene et hjem, beskyttelse, medisinsk tilsyn, skolegang og hjelp til å bearbeide traumene.

Et av sentrene er spesielt rettet mot jenter som har blitt gravide som følge av voldtekt – og som har opplevd å bli sosialt utstøtt. Enkelte av disse mødrene er så unge som 12 år. Senteret har nå nådd sin maksgrense. Dina-stiftelsen ønsker derfor å øke kapasiteten fra 70 til 120 jenter.

- Dessverre ser vi at nye konflikter bryter stadig ut og setter i gang nye voldtektsbølger. Det er ikke bare soldater som voldtar lenger, stadig flere sivile har også begynt. Mange av jentene våre forteller at overgrepsmannen var tenåring eller slektninger, sier leder for stiftelsen, Rune Edvardsen.

Jentene som bor på senteret er voldtatt en eller flere ganger. De har fått underlivene ødelagt etter at overgrepsmennene har stukket gjenstander som våpen og vedstykker inn i sine ofre. Dette er barn fra 2 år og oppover.

-  Det finnes ingen systemer som hjelper disse jentene. Jentene har opplevd mye vondt, og er avhengige av hjelpen de får. Få har penger til å få den behandling de trenger. Vi er jentenes eneste mulighet til å få hjelp.

Ble utsatt for massevoldtekt

32 av de nye jentene som skal få plass ved senteret ble i fjor høst utsatt for massevoldtekt i landsbyen Kavumu, som ligger 90 km fra senteret i Bukavu. Her skal en bande ha misbrukt så mye som 32 jenter.

- Det var snakk om svært små barn som ble lokket inn i et hus hvor banden holdt til, forklarer Edvardsen.

Jentene skal ha blitt dopet ned før overgrepene skjedde. De små jentene ble utsatt for de mest utenkelige handlinger.

I tillegg til seksualisert vold ble de lemlestet på det groveste. Våre feltarbeidere beskrev dette som det verste de hadde sett.

Jentene har fått akutt hjelp av stiftelsen, men målet til stiftelsen er å gi jentene plass ved senteret i Bukavu, der jentene vil få en bedre behandling og tryggere omgivelser. I mellomtiden bor jentene og deres familier i et hus som stiftelsen leier til dem.

Se Kavumu-jentene fortelle sin historie →

Får hjelp av skoleelever

Utbyggingen av senteret vil koste Dina-stiftelsen cirka en million kroner. Stiftelsen må også kjøpe mer tomt til utbyggelsen.

Elevene ved Lister Videregående Skole Studiested Flekkefjord og Kvinesdal har valgt å støtte utbyggelsen med sin Operasjon Dagsverk. Torsdag 29. oktober går flere hundre elever ut i arbeid for Dina-jentene.

- Det er fantastisk å se hvordan disse ungdommene stiller opp for jentene våre. Begge skolene har støttet Dina-stiftelsen gjennom flere år, og har til sammen bidratt med over en million kroner til jentene. Disse er noen av de mest trofaste støttepartnerne vi har, sier Edvardsen.

- Bidraget fra elevene vil hjelpe 50 jenter som har vært utsatt for grov vold og seksuelt misbruk uten sidestykke, og som lever i et av verdens verste land å bo i.

Bukavu-senteret ligger like ved Panzi sykehus, som er grunnlagt av den kongolesiske gynekologen Denis Mukwege. Mukwege har spesialisert seg i å behandle jenter som er blitt voldtatt, og var en av favorittene til å vinne årets Fredspris.

- Gjennom et samarbeid med sykehuset gir vi jentene en best mulig behandling.

- Til å begynne med var senteret kun ment for voldtatte jenter som var blitt gravide som følge av voldtekt. Men i dag er mange av jentene på senteret under 5 år, forklarer Edvardsen.

Jentene som bor på Dina-sentrene flytter ut når de blir store nok til å klare seg selv. Sentrene vil da kunne hjelpe nye jenter.

- Utbyggingen av Dina-senteret betyr derfor hjelp til hundrevis av jenter, både i nær fremtid og videre fremtid. Med elevenes bidrag kommer vi langt, men vi har fortsatt en lang vei å gå før vi har nok midler til å starte utbyggingen. Dersom forretningsledere, menigheter eller andre kan tenke seg å bidra til utbyggingen, vil vi gjerne høre fra dere.

Pressebilder:

Klikk på bildene for fullstørrelse og bildetekst. Høyreklikk på bildet og velg «Lagre bilde som» for nedlastning.

• Dina-senteret som skal bygges ut i Bukavu, DR Kongo. Fotograf: Nathalie Edvardsen / Dina-stiftelsen.
  • Dina-stiftelsen gir jentene behandlingen de trenger. Fotograf: Sol Nodeland / Dina-stiftelsen.
  • Rune Edvardsen og voldtatt jentebarn i DR Kongo. Fotograf: David Darg / Dina-stiftelsen
  • Rune Edvardsen henter ut voldtatte jentebarn fra Kongos skoger. Fotograf: Geir Ingar Egeland / Dina-stiftelsen.